Apolo membru obisnuit
Numarul mesajelor : 127 Data de inscriere : 29/03/2009
| Subiect: Cunoasterea stiintifica Mier Apr 01, 2009 8:39 pm | |
| - Apolo a scris:
- un punct de vedere personal -
- Atunci cand stau de vorba cu o persoana.. imi dau seama daca viata pamanteasca primeaza sau cea vesnica.. Daca barbatul sau femeia respectiva pretuieste mai mult viata aceasta suntem nevoiti sa apelam la mijloacele pe care ni le ofera psiho-sociologia; iar daca devotamentul (evlavia) este in prim plan, atunci arunc peste bord tot harnasamentul stiintific!
- Ideea este ca niciodata NU le amestec - nu poate fi decat: ori firesc (sufletesc, psihologic), sau duhovnicesc (in Hristos).. dupa cum este scris:
- "[..] cine a auzit Cuvantul Meu, sa spuna intocmai Cuvantul Meu! ,Pentru ce sa amesteci paiele cu graul? zice Domnul" (Ieremia 23:28 ).
| |
|
Apolo membru obisnuit
Numarul mesajelor : 127 Data de inscriere : 29/03/2009
| Subiect: Re: Cunoasterea stiintifica Mier Apr 01, 2009 8:42 pm | |
| . Diferenţele dintre ,,cunoaşterea ştiinţifică” şi ,,ignoranţa savantă” |
Cunoaşterea ştiinţifică |
Ignoranţa savantă | 1. | Caracter organizat (tematic, metodic, dirijat după un plan) | Caracter neorganizat (lipsă de temă, de metodă, de plan) | 2. | Condusă de un educator, de un profesor | Autodidacticism | 3. | Prezenţa unui model | Absenţa modelului | 4. | Instituţionalizată (şcoală, facultate etc.) | Neinstituţionalizată | 5. | Orientată didactic (curriculară) | Neorientată didactic (la întâmplare) | 6. | Însuşirea sistematică a unor valori de adevăr | Însuşirea unor cunoştinţe cu caracter de inventar | 7. | Creatoare, productivă | Necreatoare, sterilă | 8. | Creează o anumită mentalitate | Nu creează o mentalitate, ci snobism, pedanterie, semidoctism | 9. | Formează personalitatea (om de ştiinţă, cercetător etc.) | Nu influenţează personalitatea decât ca aspect exterior, ca imagine de om (pseudo)instruit | 10 | Dezvoltă judecata, atenţia şi creativitatea intelectuală | Nu dezvoltă inteligenţa, favorizează pasivitatea voinţei, lipsa atenţiei, incapacitatea creatoare | 11. | Omul de ştiinţă este un tip activ, critic, cercetător | Diletantul este un tip pasiv, care nu se poate angaja în cercetare ştiinţifică | 12. | Neliniştit, permanent nemulţumit de sine şi de rezultatele sale, autocritic | Liniştit, suficient, mulţumit de sine şi de ,,cunoştinţele” sale, autoadministrativ | 13. | Sistematizează experienţa personală având faţă de ea o atitudine activă, critică şi creatoare | Nu utilizează experienţa, are faţă de ea o atitudine pasivă | 14. | Omul de ştiinţă este convingător, sigur pe el, are idei personale | Autodidactul nu este convingător, nu este sigur pe el, nu are idei personale | 15. | Omul de ştiinţă are autoritatea şi prestigiul ,,şcolii” şi al tradiţiilor sale | Autodidactul nu are nici autoritate, nici prestigiu | 16. | Omul de ştiinţă se declară ca aparţinând unei ,,şcoli” şi unui ,,maestru-model”. Are identitate ştiinţifică | Autodidactul nu aparţine nici unei ,,şcoli”, nu are un ,,maestru-model”, este anonim şi fără identitate ştiinţifică | 17. | Descoperă şi cultivă adevărul, ordinea spirituală, exactitatea, legea | Produce ,,falsuri”, este atras de miracol, fabulos, fantezie, pseudoştiinţe | 18 | Este riguros, prudent, serios, verifică, nu se lasă sedus de primele rezultate. | Este fantezist, superficial, se entuziasmează cu uşurinţă, nu verifică, este lipsit de prudenţă şi seriozitate. | SURSA: Enachescu, C. (2005), Tratat de teoria cercetarii stiintifice, Editura Polirom, Iasi. | |
|